Oprește bâlbâiala

Metoda lui Demosthene

with 4 comments

In aceasta postare vreau sa iti vorbesc despre o metoda care in mine a facut sa incolteasca, doar ea de una singura,pentru prima oara gandul ca intr-o zi voi deveni un mare orator. Metoda aceasta te va ajuta sa capeti o fluenta extraordinara, ba mai mult, iti va pune la treaba muschii faciali si iti va modela vocea intr-un mod foarte puternic, incat in momentul cand te adresezi cuiva sa nu fii nevoit sa i te adresezi de parca ai avea prune-n gura, ci dimpotriva clar si concis.

Povestea din spatele acestei tehnici este legata de faimosul Demosthene, un adevarat model de urmat pentru balbaitii din toate timpurile. Omul asta este exemplul viu al zicalei „Perseverenta f^@e orice.Si la propriu si la figurat”(este prea frumoasa si adevarata expresia, incat sa nu fie spusa pe sleau :D). Conform izvoarelor istorice, omul acesta pe langa faptul ca era balbait, avea si o voce slaba in arsenalul sau. Totusi omul a vrut cu orice pret sa devina un om de stat, iar pentru asta a fost nevoit sa-si opreasca balbaiala si sa invete arta oratoriei. Una dintre originalele sale metode a fost sa se duca pe malul marii, sa adune pietricele, sa le bage in gura, iar apoi incepea sa vorbeasca pe cat de clar si tare il tineau plamanii incat sa acopere zgomotul valurilor marii.

Eu iti marturisesc ca nu am incercat cu pietre si am preluat oarecum o metoda putin adaptata:

In primul rand iti bagi in gura toate degetele de la o mana(in prelabil te speli bine cu sapun :P).

Fara sa-ti musti degetele, incepi sa citesti pe silabe dintr-o carte. Concentreaza-te sa citesti cat de tare poti si sa pronunti fiecare sunet al fiecarei silabe cat mai clar. Dupa ce ai terminat de citit textul in maniera aceasta, iti scoti degetele din gura si mai repeti inca o data lectura.

Desi metoda initiala spune sa citesti textul doar in felurile acestea doua, eu am adaptat-o si citeam cam 2 pagini pe zi de 3 ori; dupa ce citeam prima oara texul pe silabe cu degetele in gura, il reluam inca odata cursiv dar tot cu degetele in gura si abia la final citeam fara sa ma ajut de degete.

In momentul cand faci exercitiul acesta ar fi bine sa te inregistrezi cu un reportofon sau o camera foto, iar mai tarziu cand vei relua inregistrarea sa vezi unde te impotmolesti, la ce cuvinte,etc. Asta te va ajuta sa-ti dai seama cum trebuie sa-ti reformezi stilul de pronuntie inca sa nu te mai balbai. Imagineaza-ti ca este necesar sa devii extrem de constient despre felul cum reactioneaza corpul tau in momentele cand se balbaie, pentru ca daca vei reusi sa-ti reconstitui la perfectie in mod voluntar in orice moment felul in care te balbai, cu toate ticurile sale, vei fi in stare sa-ti opresti balbaiala.

Inca un mic secret aici ar fi ca daca tot citesti, sa alegi o carte de dezvoltare personala. Eu am parcurs in felul acesta o parte din Nathaniel Branden – The six pillars of self-esteem(Cei 6 stalpi ai increderii), asta cumva sa compenseze cu senzatia ciudata, oarecum de inferioritate care mi-o dadea aceasta practica. Nu este chiar ortodox, sa te umpli de saliva pana la cot sau sa-ti simti buricele degetelor incretite de la atata apa insa eu tot timpul aveam un singur lucru in minte… sa-mi opresc balbaiala.

Fii atent ce vreau eu de la tine sa faci CHIAR ACUM in cazul in care esti hotarat sa iei taurul de coarne si sa infrunti serios balbaiala asta parsiva:

1. Iti stabilesti momentul de timp in care vrei sa exersezi tehnica lui Demostene(seara sau dimineatza) si iti creezi un memento pe telefon.

2. Faci rost ACUM de un reportofon, o camera foto sau video care sa te ajute in constientizarea modului tau de a te balbaii. Merge ca solutie temporara si un telefon cu mod de inregistrare audio sau video.

3. Daca ai doar oglinzi fixe in casa, in dreptul carora nu ai cum sa-ti asezi instrumentul de inregistrat iti cumperi o oglinda micuta. Eu cand exersam, asezam oglinda pe masa sprijinita de perete si in dreptul acesteia si camera foto.

4. Iti alegi ACUM cartea pe care vrei sa o citesti, incat in momentul cand te apuci de exercitul sa nu fii nevoit sa stai atunci sa pierzi vremea pe tema asta.

5.OPTIONAL: Desi vei zice ca sunt sadic, eu iti recomand sa alegi momentul de timp cand faci exercitiul in asa fel incat sa fie miscare prin jurul tau in casa. Secretul acesta mi se pare  extraordinar pentru ca impusti o gramada de iepuri in felul acesta. Nu numai ca inveti sa devii constient de miscarea, pozitionarea limbii, buzelor, dintilor si a modului cum articulezi cuvintele pe parcursul vorbirii, dar totodata inveti sa-ti gestionezi sentimentele, frustarile ca ceilalti te percep anormal. Desi locuiesti in mod normal cu persoane apropiate si dragi tie,care te inteleg si cunosc, stii la fel de bine ca si mine ca sunt momente cand te simti frustrat chiar in prezenta lor pentru faptul ca te balbai. Ori prin asta faci un pas important prin care practici terapia la un nivel public si aici ma simt dator sa-ti amintesc:

SCOPUL FINAL ESTE SA-TI OPRESTI BALBAIALA SI SA VORBESTI FLUENT IN VIATA DE ZI CU ZI…nu intre 4 pereti unde esti doar tu sau tu si logopedul, ci ..AFARA…CUM AR FI UN MOMENT BANAL CAND TE DUCI LA TERESA CU O GASKA NOUA DE PRIETENI SI ESTI IN DUBIU DESPRE CE PIZZA VREI SA COMANZI SI ESTI CURIOS SA STII CE SORTIMENTE ARE! CUM AR FI CA SA-L STRIGI CLAR SI LIMPEDE PE CHELNER DUPA SI SA-I ZICI SA-TI ADUCA SI KETCHUP PICANT PE DEASUPRA LA PIZZA(asta in auzul tututor celor din jurul tau)

Asta inseamna pentru mine batalia ta cu balbaiala : sa faci si sa vorbesti ce vrei tu, cand vrei tu, cu cine vrei tu si unde vrei tu!

In caz ca iti plac exercitiile propuse de mine pentru a scapa de balbaiala vreau sa ti introduci adresa de mail pentru a fi notificat pe viitor de aparitia urmatoarelor postari, incat sa nu mai fiu nevoit sa trimit link-ul cu noul topic pe mess.

O zi faina sa ai!

Written by Alex I

noiembrie 3, 2010 la 7:58 AM

4 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. De maine incep toate chestia, sper sa dea rezultate, o sa postez daca apar imbunatatiri.

    ionut

    noiembrie 3, 2010 at 5:51 PM

  2. ok …let`s give it a try

    Marian

    februarie 7, 2011 at 11:09 PM

  3. la mine apare mai mult cand vb la telefon sau cand sunt ff emotionat, am mai observat o chestie: cand persoana cu care vorbesc nu se uita la mine ma balbai, daca se uita si e atenta la ce zic mai scap cate una , dar nu e sesizabil

    sogard

    martie 31, 2012 at 11:01 AM

  4. cand eram mic nu era asa pronuntata, dar pe masura ce m-am marit , am inceput sa constientizez si a inceput sa se cunoasca, am mai observata o chestie: cand ma gandesc la aceasta problema si in acelasi timp sunt emotionat , ma afecteaza, solutia ar fii sa nu te mai gandesti la balbaiala , sa o accepti ca o parte din tine, dar ma gandesc fara sa vreau

    sogard

    martie 31, 2012 at 11:10 AM


Lasă un comentariu